Na základě účinnosti Zákona o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb č. 424/2023 Sb. jsme uskutečnili v úterý 8. července prostřednictví Google Meet webinář.
Zákon č. 424/2023 Sb. Zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb transponuje Evropský akt o přístupnosti (European Accessibility Act – EAA) – Směrnice (EU) 2019/882, která od června 2025. Přístupností se rozumí přizpůsobení služby tak, aby ji mohli konzumovat i lidé se zrakovým nebo sluchových (rozuměj smyslovým) postižením.
Nahrávku najdete v ISP Studio na Youtube.
Vážení kolegové,
dovolte, abychom Vám zaslali aktuality a nejdůležitější činnosti Výboru nezávislého ICT průmyslu a popřáli vám krásné léto.
S asociacemi SONS a ASNEP jsme na úrovni VNICTP projednali nové Akční plány. Formulář týkající se naplňování Akčních plánů podle § 6b Zákona o AVMSnV – zpřístupňování audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání osobám se sluchovým a zrakovým postižením bylo potřeba odeslat RRTV v termínu do 30.6.2025.
Kam kráčí digitální sítě? Aktuální odpovědi dostanete v Parkhotelu v Plzni dne 9. října 2025. Využijte akce Early Birds, do 1. 8. zvýhodněné vstupné od 1800 Kč bez DPH. Registrace na www.isp-konference.cz
Evropská regulace:
11.6.2025 BEREC veřejný debriefing. Proběhl veřejný debriefing následující 63. zasedání BEREC
Hlavní body:
- Návrh strategie BEREC na období 2026–2030
- Návrh pokynů BEREC pro koordinaci stavebních prací dle článku 5(6) zákona o gigabitové infrastruktuře
- Návrh pokynů BEREC pro přístup k fyzické infrastruktuře uvnitř budov dle článku 11(6) zákona o gigabitové infrastruktuře (návrh pokynů poskytuje vodítko ke třem hlavním tématům – rozdělení nákladů spojených s koordinací stavebních prací; kritéria, která by měl orgán pro řešení sporů dodržovat při řešení sporů; a kritéria pro zajištění dostatečné kapacity pro pokrytí předvídatelných a přiměřených budoucích potřeb v případě zamítnutí žádosti o koordinaci).
- Návrh zprávy BEREC o propojení podmořských kabelů v Evropě
Prezentace:
13.6.2025 Cílená konzultace k přezkumu nařízení v přenesené pravomoci, kterým se stanoví sazby za ukončení volání v celé Unii. Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci k přezkumu nařízení v přenesené pravomoci o jednotných maximálních sazbách za ukončení hlasového volání v celé Unii. Nařízení, přijaté v prosinci 2020, pomohlo harmonizovat trhy s ukončením volání v celé Evropské unii, snížilo obchodní bariéry a zvýšilo efektivitu v tomto odvětví. Konzultace potrvá do 16. září 2025
16.6.2025 Zpráva o stavu digitální dekády za rok 2025
Dle komise data ukazují přetrvávající problémy, jako jsou roztříštěné trhy, příliš složité předpisy, bezpečnost a strategická závislost. Další veřejné a soukromé investice a snadnější přístup k rizikovému kapitálu pro společnosti z EU by urychlily inovace a rozšiřování. Členské státy přezkoumají doporučení Komise a projednají s Komisí další postup. V roce 2026 Komise přezkoumá cíle DDPP, aby posoudila, zda stále odrážejí vyvíjející se digitální prostředí a splňují požadavky priorit a ambicí EU.
17.6.2025 Komise zahajuje konzultaci k pokynům pro uplatňování zákona o gigabitové infrastruktuře (GIA). Komise zahájila cílenou konzultaci s cílem shromáždit důkazy a osvědčené postupy, aby v úzké spolupráci s BEREC poskytla pokyny k uplatňování článku 3 zákona o gigabitové infrastruktuře (GIA). Článek 3 zákona GIA se zabývá otázkou přístupu ke stávající fyzické infrastruktuře, kterou vlastní nebo ovládají provozovatelé sítí, subjekty veřejného sektoru a vlastníci soukromých komerčních budov (pokud je členské státy poskytují), jakož i přístupem k pozemkům právnických osob, které působí primárně jako nájemci pozemků nebo jako držitelé práv k pozemkům, jiných než vlastnických práv. Tato konzultace probíhá souběžně s přípravou návrhu připravovaného zákona o digitálních sítích (DNA) a vychází ze stávajícího rámce. Samostatná a specializovaná výzva k předkládání důkazů k DNA byla zahájena 6. června 2025. Důkazy a data shromážděná v tomto procesu mohou být rovněž použity k podložení návrhu DNA.
Výzva k předkládání důkazů bude otevřena do 17. září 2025.
17.6.2025 Komise zahajuje konzultace o revizi doporučení o relevantních trzích
Komise zahájila cílenou konzultaci k přezkumu doporučení o relevantních trzích, které bylo přijato v prosinci 2020. Komise zvažuje přezkum stávajícího doporučení s cílem zohlednit hlavní tržní a technologický vývoj, jako je zavádění sítí 5G, konvergence mezi různými typy sítí a služeb a zavádění optických sítí. Přezkum se rovněž zaměří na celkové pozorované a očekávané tržní trendy v členských státech. Tato konzultace probíhá souběžně s přípravou návrhu připravovaného zákona o digitálních sítích (DNA).
Konzultace potrvá do 17. září 2025.
24.6.2025 Návrh prováděcího nařízení, které by usnadnilo snížení maloobchodních cen komunikace v rámci EU. Komise spustila konzultaci k záměru snížit maloobchodní ceny komunikace v rámci EU. Toto prováděcí nařízení, jehož přijetí je plánováno na konec tohoto roku, stanoví pravidla pro uplatňování politik „fair use“ pro poskytovatele telekomunikačních služeb, kteří se rozhodnou neukládat vyšší sazby za přeshraniční komunikaci v EU ve srovnání s vnitrostátními hovory. Pokud poskytovatelé dobrovolně uplatňují tyto podmínky, jsou osvobozeni od maloobchodních stropů stanovených právními předpisy (článek 5a nařízení o otevřeném přístupu k internetu, ve znění nařízení o gigabitové infrastruktuře, článek 17 odstavec 8). Lhůta pro zpětnou vazbu k této iniciativě je 4 týdny: od 23. června 2025 do 21. července 2025.
25.6.2025 Zpráva Komise o přezkumu trhu roamingu
Evropská komise zveřejnila zprávu o přezkumu trhu s roamingem spolu s doprovodným pracovním dokumentem útvarů Komise.
Vzhledem k formulaci objemových kritérií v NV týkající se Bezpečnosti dodavatelského řetězce ZKB jsme vypracovali připomínku, která požaduje její objemové sladění s návrhem Zákona o kritické infrastruktuře na 10% relevantního trhu.
Po jednání s NUKIBem také připravujeme upřesňující dotaz, jakým způsobem vykládat oborová kritéria:
(4) Strategicky významnou službou v odvětví digitální infrastruktura a služby je
a) poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací podle zákona o elektronických komunikacích7) v rozsahu služeb přístupu k internetu a interpersonálních komunikačních služeb vykonávané osobou poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací podle zákona o elektronických komunikacích skrze nejméně 350 000 aktivních mobilních SIM karet nebo nejméně 100 000 aktivních pevných internetových přípojek na území České republiky,
b) zajišťování veřejné komunikační sítě podle zákona o elektronických komunikacích vykonávané osobou poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací podle zákona o elektronických komunikacích skrze nejméně 350 000 aktivních mobilních SIM karet nebo nejméně 100 000 aktivních pevných internetových přípojek na území České republiky,
Kde nepovažujeme za jednoznačný výklad, a to ani se subsidiárním využitím ZEK, kdo by měl být regulovanou osobou v odst. 4b. Extenzivní výklad by mohl rozšiřovat počet regulovaných subjektů také na poskytovatele, kteří zajišťují část infrastruktury pro subjekty poskytující služby splňující objemová kritéria.
Rada Českého telekomunikačního úřadu jako příslušný správní orgán podle § 10 5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Správní řád“) 6 a podle § 107 odst. 9 písm. b) bodu 3 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích 7 a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění 8 pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“), vydává v řízení se společností CETIN a.s., se sídlem 9 Českomoravská 2510/19, Libeň, 190 00 Praha 9, IČO 040 84 063 (dále jen „účastník řízení“), 10 zahájeném z moci úřední dne 6. května 2025, ve věci uložení povinnosti související s regulací 11 cen podniku s významnou tržní silou toto 12 rozhodnutí o ceně č. CEN/1/XX.2025-Y:
ČTÚ navrhuje stanovit tyto maximální ceny při pronájmu VULA v oblastech, kde je podle výsledků 15 analýzy relevantního trhu č. 1 – „Velkoobchodní služby s místním přístupem poskytovaným 16 v pevném místě“ vydané opatřením obecné povahy Českého telekomunikačního úřadu 17 č. A/1/07.2023-2, ve znění opatření obecné povahy č. A/1/04.2025-4, se účastníku řízení 18 ukládá v územních jednotkách, ve kterých byl stanoven jako podnik s významnou tržní silou.
Cenové návrhy v odkazu: https://ctu.gov.cz/sites/default/files/obsah/ctu/vyzva-k-uplatneni-pripominek-k-navrhu-rozhodnuti-o-cene-ve-veci-ulozeni-povinnosti-souvisejicich-s/obrazky/cen_1_navrh_pro_vk-13-5-2025.pdf
Sdružení regulátorů BEREC zveřejnilo v jedné výzvě několik návrhů dokumentů, které byly probírány na 63. plenární schůzi.
Český telekomunikační úřad vydal 24.6.2025 Monitorovací zprávu číslo 06/2025. Věnuje se v ní pravidlům roamingu, podomní prodeji služeb el. Komunikací nebo regulaci telekomunikací a digitálních služeb v EU. Toto je resumé Monitorovací zprávy ČTÚ 06/2025, její plné znění naleznete zde.
Telekomunikační věstník Částka 6 Ročník 2025 Praha 11. června 2025
- DILIA/mezitímní dohoda: Žádná změna, mezitímní dohoda byla uzavřena a běží. Proběhlo hlášení za 2Q 2025.
- DILIA/žaloba na určení sazby 2024: Žádná změna. V květnu 2025 jsme MS v Praze (současně i JUDr. Leškovi) odeslali doplnění tvrzení v řízení o určení sazby DILIA. Další jednání je naplánováno 16.10.2025.
- DILIA/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025/žádost o zprostředkování: Zprostředkování bylo dne 23.6.2025 oficiálně ukončeno. Nadále (mimo mediaci) probíhají jednání s DILIA – o stavu vyjednávání informujeme na úrovni sekce.
- DILIA/žaloba na určení sazby 2025: Na konci června 2025 byla podaná samostatná žaloba na určení sazby pro rok 2025.
- OAZA/jednání u MK/rozhodnutí (ostatní technologie přenosu): Žádná změna, proti rozhodnutí Ministerstva kultury (MK), kterým MK udělilo OAZA oprávnění na užití ostatními (nekabelovými) technologiemi přenosu vysílání děl, podalo několik účastníků správního řízení rozklad. Účastníci řízení měli zároveň možnost pořídit si kopie a výpisy repertoáru OAZA ze spisu.
- Intergram/žaloba na určení sazby 2024: Mediátorka JUDr. Lenghartové přeložila mediaci (původně naplánovanou na začátek července 2025). Další kolo tak pravděpodobně proběhne až v září 2025, kdy se termín z 29.7.2025 ještě posunul (ITG nemůže) na 15.9.2025.
- Integram/žaloby na plnění: Uzavřením vedlejších mezitímních dohod mezi členy jednotlivých asociací a ITG došlo ke zpětvzetí žalob na plnění (podaných ve smyslu bezdůvodného bohacení). Na schůzkách sekce již tento bod dále neřešíme.
- Intergram/mezitímní dohoda (+ vedlejší mezitímní dohody): Žádná změna, mezitímní dohoda byla uzavřena a běží. Proběhlo hlášení za 2Q 2025.
- Intergram/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025/žádost o zprostředkování: Žádná změna. Integram žádost o zprostředkování odmítl. Na úrovni sekce bylo domluveno, že podáme (samostatnou) žalobu na určení sazby pro rok 2025 (nebudeme rozšiřovat předchozí žalobu vztahující se k určení sazby pro rok 2024).
- Intergram/žaloba na určení sazby 2025: Na konci června 2025 byla podaná samostatná žaloba na určení sazby pro rok 2025.
- Intergram/podnět na MK ohledně oprávnění: Žádná změna. Návrh rozeslán na členy sekce k připomínkám/zamyšlení. Budeme dál řešit.
- OOAS/hlášení: Proběhlo hlášení pro nadcházející kalendářní pololetí 2025.
- OSA/hlášení: Proběhlo hlášení za 2Q 2025.
- OSA/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025/VOD: Návrh konkrétních VOD sazeb odeslán OSA (zatím nemáme zprávu). Členové vyjednávacího týmu měli ověřit (příp. i s OSA) a sdělit další postup ohledně hlášení za první pololetí 2025 (tj. zda ti, kteří smlouvy vypověděli, mají hlásit či nikoliv).
Skupina pro politiku rádiového spektra (RSPG) zahájila veřejnou konzultaci k návrhu Stanoviska RSPG k dlouhodobé vizi pro horní část pásma 6 GHz (Upper 6 GHz). Současně konzultuje návrh Zprávy RSPG k pásmu UHF. Návrhy diskusních dokumentů jsou k dispozici na stránkách RSPG zde https://radio-spectrum-policy-group.ec.europa.eu/consultations-0_en. Veřejná konzultace běží do 31. srpna 2025.
Na základě zásadních připomínek uplatněných k návrhu nařízení vlády o stanovení výše a způsobu úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv a příspěvku na uchovávání provozních a lokalizačních údajů jsme dne 22. května od 10:00 uspořádali jednání k jejich vypořádání. Jednání proběhlo v budově Ministerstva vnitra na Letné.
V příloze najdete návrh připomínek za VNICTP k návrhu vyhlášek doprovázejících ZKB (Zákon o kybernetické bezpečnosti).
VNICTP uplatnil připomínku k materiálu Posouzení dopadů týkající se uchovávání údajů poskytovateli služeb pro účely trestního řízení. Komise vyvolává diskuzi, protože cítí nedostatky v současném systému národních řešení
Zákon č. 168/2025 Sb. Zákon o regulaci lobbování
VNICTP se jako právnická osoba zapíše do registru lobbistů. Stejně se zapíší i členové prezidia.
Je povinnost jednou za půl roku do registru zapsat shrnutí aktivit v rozsahu stanoveným platnou legislativou. Paní tajemnice vytvoří jak registrace, tak kalendářové položky. Součástí měsíční zprávy o činnosti budou i informace o lobování.
Předkládáme zásadní připomínky k návrhu nařízení vlády připravenému Národním úřadem pro kybernetickou bezpečnost, které se týká vymezení regulovaných služeb jako strategicky významných. Upozorňujeme na potřebu sladění s legislativou k odolnosti kritické infrastruktury, na nepřiměřené nastavení prahových hodnot a na rizika diskriminace regionálních poskytovatelů. Požadujeme úpravy, které zajistí spravedlivé, bezpečnostně odůvodněné a ústavně konformní podmínky pro všechny subjekty na trhu.
Dovolujeme si zveřejnit připomínku k materiálu "Nařízení vlády o základních službách a kritériích významnosti" MV- 68203-3/OBP-2025. Týká se definice CDN a snad bude bezkonfliktní.
Dovolujeme si zveřejnit připomínky k číslu jednacímu 3934/2025-NÚKIB-E/110 NAŘÍZENÍ VLÁDY nařízení o strategicky významných službách uplatněné u Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost.
Dovolujeme si zveřejnit připomínky k číslu jednacímu 4445/2025-NÚKIB-E/
Odpověď na výzvu Evropské komise k předložení důkazů týkajících se aktu o digitálních sítích, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14709-Digital-Networks-Act_en
Doporučujeme zaměřit DNA na opatření, která skutečně podpoří evropskou konektivitu, a zároveň se vyhnout zásahům, které by mohly poškodit dynamiku a inovace digitálního ekosystému. Komise by měla:
- Přijmout technologickou neutralitu.
- Řešit překážky na straně poptávky, které brání adopci vysokorychlostního připojení.
- Aplikovat princip „stejná služba, stejná pravidla“
- Zachovat povinnosti pro trhy pevného přístupu v režimu významné tržní síly (SMP) a je nutné, aby EK v dohledné době zachovala současné doporučení Komise o relevantních trzích.
[1] Digitalisation in Europe – 2024 edition - Interactive publications - Eurostat
Mnoho úspěchů ve Vašem podnikání vám přeje
Jakub Rejzek a celý tým VNICTP z. s