EU 81/25 Rádiové zařízení pro rekonfigurovatelné rádiové systémy

Výzva k předložení informací pro posouzení dopadů, která se týká uvádění rádiových výrobků na trh. Někdo v Komisi si uvědomil, že rádiová zařízení uvedená na trh mohou v závislosti na verzi SW měnit rádiové vlastnosti a zkoumá, jak dále přezkoumávat shodu se schválením výrobku, tj. ověřovat, zda je výrobek i po aktualizaci stále výrobkem odpovídajícím schválení do provozu. 

Současný úzus je, že za takovou shodu nese odpovědnost výrobce a ten ručí, že vlastnosti rádiové části výrobku se nezmění natolik, aby se odchýlil od normy, podle které byl schválený. Dávají respondentům vybrat z možností níže:

Možnosti politiky jsou tyto:

• Možnost 0 (základní scénář): Výrobci by nebyli povinni provádět žádná konkrétní opatření, jak je tomu v současnosti.

• Možnost 1: Odvětví by mělo samoregulací zajistit, aby software nahraný do rádiového zařízení

neohrožoval původní soulad s právními předpisy. To by vyžadovalo memorandum o porozumění nebo

rovnocenný nástroj pro zvýšení povědomí o současné situaci.

• Možnost 2, přijetí aktu v přenesené pravomoci podle článku 4 směrnice: To by vyžadovalo, aby výrobci

rádiových zařízení a softwaru umožnili používání rádiových zařízení v souladu s jejich určením. Před

nahráním softwaru do rádiového zařízení by byli povinni poskytnout členským státům a Komisi informace o

souladu zamýšlených kombinací rádiového zařízení a softwaru s právními předpisy. Bylo by třeba

prozkoumat konkrétní praktické mechanismy pro poskytování těchto informací, jako je prohlášení o shodě

nebo veřejná databáze.

• Možnost 3, přijetí aktu v přenesené pravomoci podle čl. 3 odst. 3 písm. i) směrnice: To by vyžadovalo

funkční charakteristiky rádiového zařízení, které by zajistily, že software lze nahrát pouze tehdy, když

výrobce prokáže soulad kombinace rádiového zařízení a softwaru s právními předpisy. Splnění tohoto

požadavku by muselo být prokázáno pro účely přístupu na trh s rádiovými zařízeními.

• Možnost 4, přijetí aktu v přenesené pravomoci podle čl. 3 odst. 3 písm. i) a podle článku 4: Pro účely

přístupu rádiových zařízení na trh bude nutné prokázat oba požadavky uvedené v možnostech 2 a 3.

Posouzení dopadů prověří, na které kategorie rádiových zařízení by se měly tyto možnosti politiky vztahovat.

Podle mého odborného názoru je současný regulační rámec naprosto dostatečný, odpovídá Možnosti 0. Nevadí mi ani nějaké Memorandum, tj. Možnost 1, ale odpovědná oddělení v rádiovém businessu zcela dobře ví, jaké jsou povinnosti při uvádění na trh. Zavádění nějakých dalších procesů považuji za nadbytečné. 

Protože jste všichni členové VNICTP také zároveň členy Hospodářské komory, máte možnost vyjádřit více hlasů proti těmto změnám ve formátu Word v českém jazyce na adresu eupripominkovani@komora.cz do 19.5.2025. 
 

Přihlásit se k odběru novinek

Chcete mít přehled o nových tématech z ICT průmyslu?
Staňte se naším členem a nic vám neunikne!

Stát se členem